Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASDs, ang. autism spectrum disorders) są jedną z najczęściej występujących grup zaburzeń neurorozwojowych i dotyczą około 0,6-1% ogólnej populacji dzieci. Autyzm klasyczny będący częścią zaburzeń ASD dotyczy ok. 0,2-0,3% dzieci. Zaburzenia charakteryzują się upośledzeniem komunikacji i interakcji społecznych oraz ograniczonym, powtarzającym się i stereotypowym zachowaniem. Szacuje się, że zaburzenia ASD dotyczą łącznie około 21,7 milionów ludzi na świecie, w tym obejmują jedno na siedemdziesiąt dzieci w wieku szkolnym. Mechanizm powstawania ASD jest wciąż mało poznany, ale wiadomo, że w etiologii tych zaburzeń istotną rolę odgrywają zarówno czynniki genetyczne jak i środowiskowe.
Choroby ze spektrum autyzmu mają wieloczynnikową etiologię. Klinicznie pacjenci są bardzo zróżnicowani – od niemal niezauważalnych objawów do niepełnosprawności intelektualnej, która dotyczy 30-50% pacjentów. U ok. 30% współistnieje padaczka, kolejne w częstości obserwowane zmiany to nietypowe EEG (Elektroencefalografia), ADHD (zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi) i makrocefalia.
Podłoże genetyczne ASD udaje się obecnie potwierdzić u 25-30% pacjentów. Różnorodność objawów obserwowanych u osób z zaburzeniami autystycznymi, jak również wyniki badań z ostatnich lat świadczą o udziale wielu różnych genów w mechanizmie powstawania autyzmu. Nieprawidłowości genetyczne obserwowane w ASD mogą być różnego typu. Aberracje chromosomowe występują u około 3-6% pacjentów najczęściej pod postacią translokacji, inwersji, delecji i duplikacji. Najczęściej nieprawidłowości dotyczą chromosomów 15 i 16.
U około 10% pacjentów identyfikuje się mutacje pojedyncze odpowiedzialne za znane choroby lub zespoły monogenowe jak: zespół kruchego chromosomu X, zespół Retta, stwardnienie guzowate, neurofibromatoza typu I, zespół Cowdena. Zespół Jouberta oraz zespół Timothy, zespół Smitha i Lemliego i Opitza.
Częstymi zmianami obserwowanymi w ASD są pojedyncze mutacje typu CNV (zmiana liczby kopii). Powstają one najczęściej de novo i są obecne często u pacjentów bez wywiadu rodzinnego w kierunku ASD. Około 5-10 % wszystkich pacjentów posiada tego typu mutacje.
Najczęstszymi uszkodzeniami objęte są geny kodujące białka uczestniczące w procesie rozwoju układu nerwowego w tym powstawaniu, różnicowaniu i funkcjonowaniu synaps oraz transmisji sygnałów poprzez receptory AMPA, NMDA i GABA. Zidentyfikowano kilkadziesiąt genów mających swój udział w tym procesie których uszkodzenie obserwowano u dzieci autystycznych.
W świetle ostatnich badań ASD wydaje się być wspólną reprezentacją kliniczną wielu genetycznych uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego. Manifestacja tych uszkodzeń ma wiele obrazów ze względu na różną penetrację genów oraz dodatkowy wpływ czynników środowiskowych i innych zachodzących w sposób losowy zdarzeń.
U wszystkich osób z cechami autystycznymi i cechami dysmorfii należy brać pod uwagę czynniki genetyczne. Pamiętać należy, że ustalenie genetycznej przyczyny jest możliwe przy obecnym stanie wiedzy tylko u części pacjentów.
Są przynajmniej trzy powody dla których warto wykonać diagnostykę:
Oferujemy wykonanie kompleksowej diagnostyki genetycznej zaburzeń ze spektrum autyzmu. Jako test pierwszego wyboru zaleca się test metodą MLPA, który jest testem przesiewowym. Dodatkowo zaleca się możliwe jest wykonanie testu mikromacierzą CGH, pozwalającego na mikrodelecji lub mikroduplikacji w całym genomie.
W cenie badania oferujemy uzyskanie kompetentnej porady genetycznej dla osób i rodzin, u których rozpoznano lub istnieje podejrzenie choroby/wady wrodzonej uwarunkowanej genetycznie.
Do diagnostyki genetycznej w ASD rekomenduje się stosowanie metod analizy całego genomu o dużej rozdzielczości, które dają możliwość badania wielu genów równocześnie. Wprowadzenie w ostatnich latach do diagnostyki nowoczesnych metod molekularnych pozwoliło na wykrycie nowych nieprawidłowości w budowie chromosomów (aberracji), nierozpoznawalnych za pomocą klasycznych technik cytogenetycznych. Tym samym, metody te umożliwiły lepszą diagnostykę pacjentów z ASD.
Dodatkowo, w jednym z pierwszych etapów diagnostyki, warto zbadać występowanie tzw. łamliwego chromosomu X, który będąc przyczyną niepełnosprawności intelektualnej często jest obserwowany u dzieci z zaburzeniami typu ASD. W tym kierunku także prowadzona jest szczegółowa diagnostyka (patrz niżej).